زنان سیگاری در معرض خطر کاهش عملکرد یادگیری و حافظه هستند

6 ژوئن 2021 - طبق تحقیقات جدید، سیگار کشیدن می تواند توانایی یادگیری و به خاطر سپردن چیزها را به ویژه در زنان مختل کند.

در بزرگترین مطالعه ای که تاکنون برای بررسی تاثیر کشیدن سیگار و بیماریهای قلبی عروقی بر عملکرد شناختی انجام شده است، محققان دریافتند که سیگار کشیدن می تواند آسیب قابل توجهی به عملکرد شناختی افراد وارد کند.یک تیم از انستیتوی تحقیقات ترجمه ای ژنومیک (TGen) در آمریکا دریافته اند که سیگار کشیدن بر مغز تأثیر می گذارد و به نظر می رسد این تاثیرات منفی در زنان بیشتر از مردان است.

دکترMatt Huentelman، نویسنده ارشد این مقاله و استاد نوروژنومیکس درTGen ، گفت: این نتایج نشان می دهد که سیگار کشیدن و بیماری های قلبی عروقی بر یادگیری کلامی و حافظه در بزرگسالی، از اوایل 18 سالگی تأثیر می گذارد.

این مطالعه نشان داد که سیگار کشیدن با کاهش یادگیری و عملکرد حافظه در زنان همراه است، در حالی که بیماریهای قلبی عروقی با کاهش عملکرد یادگیری و حافظه در مردان همراه است.

بیماری آلزایمر معمولاً با اختلال شناختی همراه است اما یک بیماری دیگر نیز با اختلال مغزی مرتبط است که به آن اختلال شناختی و زوال عقل عروقی (VCID) گفته می شود.

این مطالعه یافته های مهمی را ارائه داده است زیرا بیماری های قلبی عروقی همچنان دلیل اصلی بیماری و مرگ در سراسر جهان است. همچنین پیش بینی کننده ی مهمی از افت شناختی و VCID است.

دکتر Brian Tiep، مدیر توانبخشی ریوی و ترک سیگار، گفت: این مطالعه به برخی تفاوت های پیش بینی نشده اما مهم بین دو جنس در رابطه با کاهش شناختی اشاره دارد.به نظر می رسد تأثیر بر دقت ذهنی با گذشت زمان سریعتر از سایر اختلالات رخ می دهد. عادت های زندگی مرتبط با رژیم غذایی، ورزش و استعمال دخانیات مطمئناً نتایجی دارند و ممکن است بین زن و مرد متفاوت باشند. عملکرد شناختی افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند ممکن است تحت تأثیر سرطان و درمان آن قرار گیرد.این مطالعه از اهمیت حفظ سلامت قلب و عروق و ترک سیگار، نه تنها در حمایت از افراد تحت درمان سرطان بلکه برای بهبود عملکرد مغزی افراد پشتیبانی می کند.

یافته های این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/female-smokers-at-risk-of-decreased-learning-and-memory-function.html